Tuesday, March 01, 2005

ToMaTo & SeSuatU...

hehe..jumpe lagi..satu ceritera yang dicipta untuk mengisi masa yang bagi menghilangkan kebosanan yang begitu memenjara hidup pada masa ini...

Prolog..

Sebuah kisah yang mungkin tak mungkin dilupakan sehingga ke akhir zaman..mungkin kisah itu bukan milik kita atau takdir menguji keteguhan jiwa insani…

Matahari memancar suria, pokok berlagu keriangan…

Entahlah mengapa hari ni aku tetiba jer teringat pada seseorang yang cuba ku lupakan selama ni..makin ku cuba lupakan makin dalam ingatanku padanya..mindaku bagaikan sebuah pita video yang terakam yang memaparkan semua kisah suka dan duka yang penah aku lalui suatu masa dulu..maafkan aku,aku ingin melupakanmu tapi hatiku tak berupaya untuk membencimu..tiada sekelumit pun di hatiku membencinya walaupun hatiku penah disakitinya…

“Wei Rine..kau nih asyik belajar ke ape nih?”lamunanku terhenti apabila terasa bahuku ditepuk keras. Aku menoleh..

“Em..kau nampak aku buat ape nih?”soalku semula untuk cover la kononnya..hehe..

“Nampak buku dibukak tapi dari tadi asyik page 56 nih..xkan kau hafal semua ayat ty?” sindir Anim memandangku sinis..

“Hai..perli nampak..baru balik ke?”balasku tersengih dan cepat2 menukar topik perbualan sebelum Anim mengorek rahsiaku..hehe..

“A’ah.Baru balik nih..jap lagi ada date ngan Wan”, balas Anim sambil meletakkan buku di atas meja.

Bunyi lagu Jepun kedengaran menandakan satu mesej masuk ke hanset yang berhampiran denganku.

“Ha..cepatlah baca..nak tau gak ape citer dia ari ni?” usik Anim lalu menerpa ke hansetku.Aku pantas menyambar hansetku sebelum dicapai oleh minah sorang nih..hehe..

Lantas ku letakkan hanset bila selesai membaca mesej tu..sesuatu bermain di mindaku..

“Em..rajinlah dia ni Rine..setiap masa mesti antar mesej..xkan kau xteringin nak balas?” usik Anim.

“Em..biar jer lah..nanti jemu lah dia tu..” Balasku perlahan.

“Kecian dia Rine..dah 2 tahun lebih dia xputus2 menghubungi Rine tapi satu mesej pun Rine xnak balas..balas la walau satu..” pujuk Anim lembut.

“Dahlah Anim..aku xnak cakap pasal dia..” balasku meletak tepi buku yang ku pegang sejak tadi lalu merebahkan diri ke katil. Aku berpura-pura memejamkan mata supaya Anim tidak bertanya apa2 lagi..Anim memahami karenah Rine lalu pantas mencapai tualanya lalu berlalu ke bilik air.

Mesej itu mengingatkan aku kepada pemilik senyuman manis yang penah mengusik laman hatiku suatu masa dulu..walaupun dah hampir 3 tahun aku xpenah lupa pada senyuman mahal yang dimilikinya..B.U.D.A.K. T.E.R.R.O.R ,satu nama yang tetap hidup dalam sanubariku walaupun orangnya dah lama xku temui..dan aku xnak menemuinya lagi..biarlah semua berlalu walaupun aku yang merasa seksanya tapi aku pasrah.Tergambar di fikiranku seorang jejaka yang pendiam,suka menyendiri dan seorang yang susah nak tersenyum..senyuman yang terlalu mahal nilainya bagaikan ada berlian di dalam mulutnya..huhu..tapi keunikannya itulah menggamit hatiku..

*************************2************************************

BILA HUJAN MEMBASAHI BUMI, BUNGA BERKEMBANGAN..

“Joey,tadi si Tasha kim salam kat engkau..” ujar Izlan lalu duduk di kerusi bersebelahan dengan kerusi Joey.Tiada balasan apa2 yang kuar di bibir jejaka berbaju hijau tua sebaliknya kembali membelek buku di tangannya.

“Eh..Joey ko dengar xape aku cakap nih?” Tanya Izlan xpuas hati..

“Em..dengar Lan.” Balasnya selamba.

“Abih tu senyap je..cam xdengar je..”bebel Izlan lagi.

“Abih tu ko nak aku buat ape?”balasnya lagi.

“Em..kirim salam balik ke..ape ke?tu pun aku kene ajar ke?”

“Xpayahlah Lan.Aku xberminat.” Balasnya perlahan.

“Em..xabis2 nak ingat kat puteri engkau tu..huhu..ntah2 dia tgh seronok dgn org lain..ko aje yang tercongok2 kat sini..”balas Lan menyindir. Joey tersentak mendengar ayat kawannya lalu mendongak ke arahnya.

“Em..aku kenal dia lan..dia xmacam tu!” tegas bunyi suaranya..

“Em..ikut suka ko lah joey.aku dah jenuh nasihat ko slama ni..dah hampir 3tahun tapi xde apepun balasan dari dia…”rungut Lan.

“Em..Prof Hisyam dah sampai” ujar Joey lalu memandang ke depan.

PUTERI- Zainal Abidin

Harum semerbak kasturi indah mewangi
Cantik rupa parasnya puteri di sinar maya
Cinta bukannya semata yang ku perlu zahirmu
Hey... yeah... yeah...
Puteri... ohh...

Kini kau tiada lagi tinggallah aku sendiri
Rindu di hati ku ini tak dapat aku sembunyi
Entah bila kan kembali
Setelah kau pergi oh...

Puteri... malam ku dingin tiada pujuk rayumu
Kembalilah... ku kehilangan tawa mesramu itu
Ohh puteri... malam ku dingin aku kehilanganmu
Kembalilah... mengertilah oh kekasihku
Ohh... puteri ku

Dengarkanlah rayuan (hati)
Tak sanggup aku kehilanganmu
Di dalam jaga aku keliru
Ohh... mengertilah

Kembalilah
Malam ku dingin tiada pujuk rayumu
Puteriku...
Ku kehilangan tawa mesramu itu
Kembalilah...
Malam ku dingin aku kehilanganmu
Kekasihku... mengertilah oh kekasihku... ohh...

Kekasihku... kembalilah...



########################3###########################

BILA SENJA MULA BERLABUH,MENTARI SEGAN LALU MENGUNDUR DIRI..

Melalui taman mini yang berhampiran dengan Dewan Seri Angkasa (DSA) memang sering ku elakkan namun petang itu sebaik sahaja abis kelas aku terpaksa berjumpa dengan penasihat akademik menyebabkan aku ditinggal bas kampus.Terpaksalah aku menapak perlahan-lahan melalui taman mini yang sering dijadikan port para siswa untuk melepak-lepak pada waktu petang dengan bermain gitar di bangku2 yang disediakan. Taman mini itu merupakan satu-satunya jalan pintas untuk ke kolej kediamanku yang terletak agak jauh dari bangunan akademik.

“Kreng..kreng..dia datang…dengan lenggang itiknya..kreng..kreng..”satu lagu berkumandang sebaik sahaja aku melewati taman mini tersebut. Ku pekakkan telinga terus melangkah tanpa memandang kiri mahupun kanan.Kedengaran suara kawan2 lelaki tersebut tertawa namun tak ku endahkan..

“Dia datang..dengan lenggang itiknya…kreng..kreng..” bunyi lagu diiringi petikan gitar berkumandang sekali lagi..aku menyeranah dalam hati..menyesal sebab lambat keluar kalo x,xkan ditinggal bas..

“Em..ko salah orang la shah..budak tu mana ade perasaan” tegur satu suara lagi.Aku yang masih dapat menangkap butir2 perbualan mereka.

“Em..ni shah lah..sape tak kenal shah kat sini..aku jamin dia akan tunduk ngan aku nanti.Korang tengok aaa nanti” balas Shah dengan angkuh. Aku mencebik mendengar kata2 angkuh itu dan terus melangkah pergi dengan rasa geram menyelinap ke seluruh hati.

“Hai Rine,masam jer?” tegur seseorang dari arah tepi kananku. AKu menoleh lalu tersenyum tatkala terpandang coursemateku.

“Hai Izan.Xde apa2lah..” balasku.

“ Mesti sebab kena usik dek budak2 kat taman mini tu kan? ” tunjuk Izan ke arah taman.

Aku mengangguk dan tersengih mengiyakan kata2 gadis bertudung labuh di hadapanku.
“Ala..besalah diorang tu..Rina buat xtau je” nasihatnya lagi.

“Em..memang pun. Eh, saya kena balik ni nanti bising lak si Anim tu lama menunggu.bye” balasku seraya memandang jam di pergelangan kiri tanganku.

“Oklah..see u around” balasnya tersenyum terus berlalu.


Bintang Kehidupan

Jenuh aku mendengar
Manisnya kata cinta
Lebih baik sendiri

Bukannya sekali
Seringkali ku mencuba
Namun ku gagal lagi
Mungkin nasib ini
Suratan tanganku
Harus tabah menjalani

jauh sudah langkahku
menyusuri hidupmu
yang penuh tanda tanya
Kadang hati bimbang
Menentukan sikapku
Tiada tempat mengadu
Hanya iman di dada
Yang membuatku mampu
Selalu tabah menjalani

Malam-malam aku sendiri
Tanpa cintamu lagi ... ooo
Hanya satu keyakinanku
Bintangkan bersinar
Menerpa hidupku
Bahagiakan datang ... oohh

*********************************4*********************************

No comments: